keskiviikko 11. syyskuuta 2024
Oletko aivopesty?
Steven Hassan on tutkinut vuosikymmeniä kuinka ihmisiä manipuloidaan ja aivopestään. Hän itsekin upposi moiseen ansaan nuorena miehenä liittyessään kulttiin ja hän ammentaa omasta kokemuksestaan miten tilanteesta pääsee niin irti kuin jatkaa elämäänsä ulos päästyään. En nyt viittaa suoraan yhteenkään hänen luentoonsa tai kirjaansa, mutta suosittelen lämpimästi tutkimaan hänen materiaaliansa jos epäilet, että joku läheisesi tai ehkäpä myös itse olet osallisena jossain kultin tapaisessa ryhmässä jonka toiminta perustuu aivopesuun.
Karu totuus ihmisten suostuttelussa ja manipuloinnissa on se, että faktoilla ei ole juurikaan mitään virkaa - ne eivät muuta yleensä kenenkään mielipidettä. Voit tarjota kirjakaupalla faktoja asian suhteen, mutta niiden vaikutus on varsin pieni verrattuna suostuttelevaan sanomaan. Eri tekniikoita ihmisten mielipiteiden manipulointiin on lukemattomia ja parhaat myyntimiehet voivat kaupata onnistuneesti vaikka lunta eskimoille. Mihin kukin vetää sen rajan koska suostuttelu muuttuu manipuloinniksi, mutta nyrkkisääntönä voidaan pitää sitä, onko vapaa valinta edelleen sillä suostuteltavalla itsellään. Jos kahvilassa siis sinulta kysytään ”haluaisitko jotain?”, on valinta ihmisillä täysin itsellään, mutta kun ”otatko kahvia vai limsaa tuon munkin kanssa?” aletaan lähestyä manipuloivaa kielenkäyttöä. Selviä rajoja on mahdotonta piirtää, mutta hyvät myyntimiehet osaavat kaikki alan temput.
Aivopesu, eli manipulointi, on kuitenkin spektri, ei mikään kyllä ja ei. Meitä pyritään manipuloimaan jatkuvasti ostamaan se seuraava iso juttu, se uusin härpäke ja uusin trendi. Captologia esimerkiksi tutkii sitä, kuinka tietokoneita käytetään ”suostuttelemaan” ihmisiä ja se raja jolloin mennään manipuloinnin puolelle sen sijaan että meitä avustetaan tekemään hyviä päätöksiä on veteen piirretty viiva. Onko mielestäsi se ”lisätakuun” tarjoaminen sen uuden luurin yhteydessä juuri ennen ”osta tästä”-napin painamista vain keino koukuttaa ostaja hankkimaan turhanpäiväisen palvelun, vaiko helpotusta käyttäjän kokemukseen uutta puhelinta hankkiessaan?
Mistä sitten tunnistaa koska mennään aivopesun puolelle? Hassanin mukaan voidaan pohtia neljää kriteeriä, joista tunnistaa ”kultti”. Yksinkertaistettuna, jos seuraavaan neljään osaan pyritään vaikuttamaan: käyttäytyminen, informaatio, ajatukset ja tunteet, on kyseessä aivopesu. Mainoksilla pyritään esimerkiksi vaikuttamaan pääosin vain käyttäytymiseen, eli saamaan sinut ostamaan jotain. Mutta entäs sitten mitä meille syötetään muutaman tunnin välein mediassa? Uutiset päättävät mitä informaatiota sinulle tarjotaan ja miten sinun tulee ajatella ja tuntea niistä asioista, joka tietenkin vaikuttaa mahdollisesti myös käyttäytymiseesi. Ja mitä sosiaalinen media tekee? Näitä kaikkea, mutta tarkkaan kohdennetusti ja yksilöidysti… onneksi se tietenkin tehdään yhteiseksi hyväksi ja juuri sinun turvallisuutesi vuoksi! Elämme siis jatkuvasti ympäristössä, jossa lähes kaikki toimijat pyrkivät manipuloimaan suostuttelun sijaan. Ennen oli siis paremmin, koska silloin emme olleet jatkuvassa pommituksessa… eivätkä ihan kaikki mainostajat olleet vielä lukeneet uusimpia tutkimuksia miten koijata apinaa?
Jos epäilet että sinä itse, tai joku lähipiiristäsi on joutunut aivopesun uhriksi, Hassan tarjoaa ohjeeksi neljän askeleen ”ohjelman” jolla hän itse pääsi irti kultin kourista.
Askel 1: Ensiksi sinun pitää saada ihminen irti siitä kaikesta materiaalista jota kultissa syötetään, viikoksi vähintään mutta pitempikin tauko saattaa tehdä terää. Ei mediaa eikä kontakteja yhdenkään kulttiin uskovan kanssa. Helpommin sanottu kuin tehty, tietenkin, etenkin nykypäivänä jolloin eri aatesuuntia markkinoidaan 24/7 joka tuutista.
Askel 2: Tutki mitä eri keinoja ihmisten manipulointiin ja aivopesuun käytetään ja pohdi, mitkä näistä keinoista tuntuvat hieman liiankin tutuilta. Propagandistisien keinojen tunnistaminen ja havaitseminen viestinnässä pyritään usein piilottamaan, koska ihmisillä saattaa herätä epäilyksiä kertojen tarkoitusperistä kun sanoma on liian räikeää, esimerkiksi puhdasta pelonlietsontaa.
Askel 3: Etsi kriitikkoja ja entisiä kulttilaisia, joiden selviytymistarinat ja kokemukset auttavat peilaamaan tilannetta. Kriitikot ovat usein tutkineet asiaa vuosien ajan, mutta vanhoista uskomuksista täysin päinvastaisesti puhuvien sanottava voi olla kova pala purtavaksi.
Askel 4: Viimeinen, mutta se kaikista tärkein askel on kuitenkin rehellinen itsetutkiskelu, itsereflektio. Itsereflektion eli oman toiminnan itsearvioinnin ja tarkastelun taito on tärkeää myös elämän alueilla, mutta etenkin aivopesun uhreille tämä ratkaisee miten asia etenee.
Yleisin harhaluulo kulteissa ja kulttimaisissa ryhmissä on se, että ”älykäs” ihminen ei niihin tietenkään lankea ja että ne voidaan tunnistaa ulkopuolelta pikaisella vilkaisulla. Mikään määrä älykkyyttä ei suojele manipuloinnilta ja monet päällepäin hyväntahtoiset ryhmittymät voivat käyttää varsin pahantahtoisia manipulointitekniikoita pitääkseen oman seurakuntansa yhtenäisenä. Tarkemmin tutkittuna tämä ”virallinen tarina” omaa varsin runsaasti piirteitä kulttimaisesta ”uskonnosta”, mutta eiväthän ne viranomaiset nyt niin tekisi omalle kansalleen…
Eiväthän…?
Kaikki nämä elokapinat ja vastaavat liikkeet, aivan kuin miten tämä zombie-pandemian härdelli eteni, nojaavat vahvasti samoihin aivopesuoppeihin. Ulkopuoliset ovat pahoja syntisiä, siinä kun juuri sinulle kerrotaan totuus ja juuri niihin tiettyihin tahoihin uskomalla ja luottamalla voit pelastua! Etkö usko? Ehkäpä se johtuu siitä, että olet osa moista kulttia…
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti