maanantai 29. tammikuuta 2024

Algoritmilla ratsastaminen


Somealustoista puhuttaessa käytetään usein termiä ”algoritmi”, mutta käytännössä se tarkoittaa vain hyvin suppeaa tekoälyä yhden ainoan asian tekemiseen: päättämään mitä sinulle näytetään. Alustat ovat yleensä varsin hyssykkää siitä, millä tavalla nämä algoritmit toimivat jo pelkästään keskinäisen kilpailun vuoksi, eikä heille ole mitään käytännön hyötyä siitä, että käyttäjät osaisivat käyttää järjestelmää omaksi edukseen. Twatter/X onkin sinänsä tästä poikkeava alusta, että sieltä suunnasta ainakin osaa siitä magiasta verhojen takana on tullut julki. Javi Lopez, eräs tekoälyistä kirjoittava tyyppi on avannut asiaa pitkässä ketjussaan X:n puolella, joten jos lontoo sujuu ja aihe kiinnostaa tarkemmin, tästä twiitistä pääsee alkuun.

Kaikilla alustoilla on kuitenkin yksi yhteinen nimittäjä algoritmiensa takana: rahan tekeminen. Vaikka alustan käyttö sille tavikselle onkin yleensä ilmaista, jokainen käyttäjä vaihtaa digitaalisen sielunsa pääsystä ”ilmaiseen” tietovirtaan. Alustojen tärkein kauppatavara kun olet sinä itse. He myyvät sinun tietosi mainostajille ja muille halukkaille tahoille, jotka hyötyvät mahdollisuudesta päästä vaikuttamaan sinun päätöksiisi. Kaikki mihin kiinnität huomiosi millä tahansa alustalla luovat digitaalisen mallinuken, avatarin, joka päivittyy sen mukaan miten sinä alustalla käyttäydyt. Tämän mallin pohjalta algoritmi sitten tekee päätöksiä mitä sinulle näytetään ja ennen kaikkea, mitä jätetään näyttämättä.

Miten homma siis toimii? X:ssä sinulle valkataan tietty määrä (1500) postauksia kymmenistä miljoonista mahdollisista vaihtoehdoista ja nämä sitten näytetään tietyssä järjestyksessä. Valinta perustuu siihen, mihin itse olet kiinnittänyt huomiota, eli mistä olet tykännyt, mitä jakanut ja ennen kaikkea millä sivulla olet viettänyt aikaasi eniten. Osa näistä valitaan niiden joukosta ketä seuraat ja osa taas vedetään isosta pakasta. Kuulostaa hyvältä, saat mitä haluatkin nähdä, eikös? Mutta kuinka se algoritmi osaa sitten ennustaa mitä muuta kuin niitä just sinun omia juttujasi sinulle tulisi näyttää, koska samankaltainen materiaalia saisi sinut pysymään alustalla vielä muutaman hetken pitempään ja siihen saisi muutaman mainoksen laitettua vielä väliin?

X:saä puhutaan klustereista, joka siis tarkoittaa samankaltaisten käyttäjien ryhmää. Käyttäjä voi kuulua useampaan klusteriin ja näistä samankaltaisista profiileista algoritmi sitten päättelee mikä myös sinut saisi kiinnostumaan. Myös kuplautumisesta on puhuttu somessa paljon ja nämä X:n klusterit ovat juuri niitä kuplia, jotka ovat muodostuneet ihan käytännön syistä: ihmiset haluavat kuulla muiden samanmielisten juttuja, ei välttämättä niinkään muita. Koska alusta kuitenkin haluaa sinun jäävän pitemmäksi aikaa, esimerkiksi politiikasta kiinnostuneille ei näytetä ainoastaan juuri samaa mieltä olevien juttuja, vaan myös ”vastapuolen” näkemyksiä koska draama myy. Ihmiset tykkäävät seurata ja osallistua tappeluihin somessa ja mikä saisikaan ihmiset viettämään enemmän aikaa alustalla kuin tarjota heille loputon virta tyhjänpäiväistä väittelyä epäolennaisista asioista? X myös rankaisee siitä, jos seikkailet oman klusterisi ulkopuolelle - jokaiselle kun halutaan tarjota juuri sopiva kokemus - draamaa niille jotka sitä haluavat, kissakuvia niille joita ne kiinnostavat.

Entäs jos haluat saada omalle julkaisullesi näkyvyyttä, mikä siihen vaikuttaa? X:ssä positiivista julkisuutta tuovat tykkäykset, jaot, vastaukset, kuvat ja videot, sininen täppä ja hyvä maine (tästä lisää myöhemmin). Negatiivisesti näkyvyyteen vaikuttavat ulos alustalta vievät linkit, misinformaatioksi leimatut asiat, useammat häsärit, vääränlainen kielenkäyttö, väärien ihmisten jutuista tykkäily ja kuinka paljon olet estetty tai vaiennettu postauksiesi johdosta. Pelkkä tykkäys tai jako ei vielä maata mullista, mutta jos joku muu käyttäjä viettää postauksessasi pitemmän aikaa, se osoittaa algoritmille, että tämä kiinnostaa - siksi videot ja kuvat ovat positiivisia asioita, kunhan vain jaat ne sillä alustalla itsellään ja täten annat heille oikeuden kuviisi ja videoihisi. Kaikkea mitä julkaiset kun voidaan käyttää myös tekoälyjen oppimateriaalina, minkä vuoksi somejätit ovatkin kilvan julkaisemassa omia mallejaan, jotka on opetettu sinun tuottamasi materiaalin pohjalta. Ulkoiset linkit taas ovat varma konsti pitää julkaisusi poissa muiden fiideistä - tämä on sääntö kaikilla somealistoilla.

Kaikki mitä alustalla kuitenkin teet, vaikuttaa tilisi maineeseen. ”Oikeista” asioista tykkääminen, jakaminen ja huomion kiinnittäminen parantaa tilisi tilaa, ”vääristä” asioista taas heikentää sitä ja mitä useampi on sinut estänyt tai mykistänyt, mistä tahansa syystä, sitä heikompi on tilisi maine alustan silmissä. Kun maine tippuu riittävän alas, joko orgaanisesti tai ulkoa asetetusti, pääset alustan paskalistalle eli varjobanniin. Varjobanneista ei ole paljoa faktaa tiedossa, koska alustat eivät halua kertoa miten asia todella toimii - käyttäjien asettaminen eriarvoiseen asemaan kun ei mahda olla ihan sieltä laillisemmasta päästä, sananvapaus ja silleen. Varjobannin etu on alustalle se, että käyttäjällä on edelleen illuusio siitä, että hänellä on jotain näkyvyyttä muidenkin silmissä samalla kun hän itse jatkaa kuitenkin alustan käyttöä algoritmin mukaisesti. Varjobanni rajoittaa omien postauksien näkyvyyttä muille, mutta ei muiden julkaisujen näkyvyyttä sinulle, eli olet edelleen hyödyllinen käyttäjä alustalle samalla kun et ole enää uhka järjestelmälle väärine mielipiteinesi. Jos siis tuhansien seuraajien tilisi saa postauksiisi vain kourallisen tykkäyksiä, olet hyvin mahdollisesti alustan paskalistalla josta ei yleensä ole pois tulemista.

Kun ymmärtää miten algoritmit toimivat, sen avulla saa mahdollisesti huomattavasti enemmän näkyvyyttä. Siksi koko some on muuttunut vuosien saatossa monimuotoisesta ajatusten markkinapaikasta kuplien runkkuringeiksi, joissa toistetaan aina sitä sen hetkistä trendaavaa asiaa samalla lailla ja sitten siirrytään seuraavaan asiaan. Onko se sitten käyttäjien syytä, vaiko sisällöntuottajien tai alustojen? Kaikkien, tavallaan. Alusta syöttää mitä käyttäjät haluavat ja tuottajat seuraavat trendejä, pahentaen kierrettä tuottaa samankaltaista materiaalia vain surffatakseen sillä sen hetkisellä trendiaallolla. ”Hyvämaineiset” tuottajat voivat aloittaa uusia trendejä, siinä kun (kaltaiseni) pahat syntiset hiljennetään heti alkuun väärien mielipiteiden vuoksi. Ja kun ei ole näkyvyyttä, ei tule tykkäyksiä eikä jakoja jotka nostaisivat mainetta. Pirullinen noidankehä josta ei ole ulospääsyä.


Tekisit jotain, äläkä vaan valita

Jos siis haluat (oikeasti) vaikuttaa, sinun tulee ymmärtää miten käyttämäsi alustat toimivat. Miten algoritmit reagoivat eri asioihin tulee ottaa huomioon kaikessa toiminnassa. Yksinkertaisimmillaan jätetään siis ulkoiset linkit pois aloituksista ja lätkäistään kuvia tai sisäisiä videoita pysäyttämään se kohdeyleisö. Laajalla aihealueella voi varmistaa vähäisen näkyvyyden, koska alustat haluavat tietää mihin klusteriin oikeasti kuulut ja täten kenelle sinun materiaalia kuuluukin esittää. Tämä kaikki toimii kuitenkin vain niin kauan, kun pysyt aiheissa jotka sallitaan nykypäivän sosiaalisessa mediassa. Kaikki mikä viittaa ”misinformaatioon”, aiheuttaa varsin pian sen, että tilisi pääsee paskalistalle ja sen jälkeen ei auta vaikka sinulla olisi tuhansia seuraajia - heillekään ei materiaaliasi näytetä kun olet ollut tuhma!

Siis jos haluat vaikuttaa ja saada näkyvyyttä. Kun sillä montako näyttöä, tykkäystä tai jakoa saat ei ole niinkään väliä, voit tehdä juuri kuten itsestä tuntuu. Kyllä, paskalista odottaa väärien näkemysten levittämisestä, mutta mitä sitten? Koko maailma pyörii yleisen mielipiteen varassa ja ainoastaan tietyillä tahoilla on oikeus sitä muuttaa. Siksi nämä kaikki alustat ovat niin tärkeitä oikeille vallanpitäjille ja heillä on takaportti siihen, kuka saa sanoa ja kuka ei. Tämä on se karu todellisuus ja kuvitelmat siitä, että tämä muuttuisi ennen kuin enemmistö vaatii asiaan muutosta on harhakuvitelma. Ja enemmistön eteen ei yksikään väärä näkemys tule nousemaan, joten oman pään seinään hakkaaminen pyrkiessä vaikuttamaan niihin muihin ei juurikaan kannata. Informaatiosodassa resurssit pelaavat niin suurta osaa, että haastaakseen järjestelmän olisi omattava Elon Muskin kaltaiset hillot. Ja juuri näinhän Musk tekeekin - hän on muuttamassa maailmaa mieleisekseen sosiaalisen median keinoin. Hänen siivellään voi koittaa ratsastaa, mutta ensimmäisestä harha-askeleesta ne siivet katkeavat varsin herkästi. Moni onkin noussut oman klusterinsa kärkihahmoksi noudattamalla alustan sääntöjä ja se on avain vaikuttamiseen. Jos siis haluaa tai kokee olevansa oikeutettu vaikuttamaan muiden mielipiteisiin isossa mittakaavassa.

Huomio: Vaikka teksti käsitteleekin pääosin X:n toimintaa, eri alustojen algoritmit toimivat hyvin samankaltaisesti. Jokaisella alustalla on toki omat jipponsa, joidenka ymmärtäminen on tärkeää. Hieman eri kulmasta mutta samasta aiheesta löytyy jatkoa tästä tekstistä...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti